Pomoc
- Instrukcje i podręczniki
- Profil zaufany
- Najczęściej zadawane pytania
- Integratorzy
- Punkty potwierdzajace
Instrukcje i podręczniki
Instrukcja Użytkownika PZ (PDF, 1,41 MB) - link otworzy się w nowym oknie
Księga identyfikacji wizualnej Profilu Zaufanego (PDF, 5,96 MB) - link otworzy się w nowym oknie
Logo Profilu Zaufanego (SVG, 70 KB) - link otworzy się w nowym oknie
Profil zaufany
Nastąpiło wyodrębnienie profilu zaufanego ePUAP z systemu ePUAP do nowego systemu, który jest w pełni zintegrowany z epuap.gov.pl.
W praktyce oznacza to, że będzie możliwe potwierdzanie profilu zaufanego ePUAP, podpisywanie profilem zaufanym ePUAP oraz logowanie się profilem zaufanym ePUAP (gdy jest wykorzystywane w innych systemach informatycznych niż ePUAP) niezależnie od dostępności czy stabilności systemu ePUAP.
Oznacza to również, że zakładając konto na epuap.gov.pl automatycznie zostanie założone konto w tym systemie. Loginy i hasła są identyczne w obu systemach.
Profil zaufany ePUAP to zestaw informacji identyfikujących i opisujących osobę będącą użytkownikiem konta na ePUAP, który został w wiarygodny sposób potwierdzony przez organ administracji publicznej pełniący funkcję „punktu potwierdzającego”.
Posiadacz profilu zaufanego ePUAP uzyskuje dostęp do funkcji:
- „podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP” – podpisu elektronicznego umożliwiającego uwierzytelnienie dokumentów elektronicznych wnoszonych do organów administracji publicznej oraz potwierdzenie faktu otrzymania dokumentów elektronicznych doręczanych przez te organy,
- elektronicznej identyfikacji własnej osoby w systemach teleinformatycznych.
W celu uzyskania profilu zaufanego ePUAP należy:
- założyć konto na epuap.gov.pl albo na pz.gov.pl gdzie wraz z założonym kontem zostanie złożony wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP.
- udać się, z ważnym dowodem osobistym albo paszportem, do wybranego przez siebie „punktu potwierdzającego” celem potwierdzenia swojej tożsamości.
- kiedy użytkownik nie ma jeszcze potwierdzonego profilu zaufanego ePUAP, powinien zalogować się na posiadane konto na ePUAP, a następnie wypełnić oraz wysłać „wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP”.
Funkcję „punktu potwierdzającego” pełni w szczególności: konsul,
naczelnik urzędu skarbowego, wojewoda, oraz Zakład Ubezpieczeń
Społecznych. Potwierdzanie profili zaufanych ePUAP, po uprzednim
uzyskaniu zgody Ministra Cyfryzacji na pełnienie funkcji „punktu
potwierdzającego”, może być realizowane także przez inne podmioty
publiczne, banki krajowe, operatorów pocztowych lub oddziały instytucji
kredytowych. Pełna lista „punktów potwierdzających” udostępniona jest na
stronie:
ZNAJDŹ PUNKT POTWIERDZAJĄCY
Kwestie dotyczące profilu zaufanego ePUAP, w szczególności jego potwierdzania oraz postępowania podmiotów publicznych umożliwiających dokonanie tej czynności, uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 5 czerwca 2014 r. w sprawie zasad potwierdzania, przedłużania ważności, unieważniania oraz wykorzystania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz. U. poz. 778)
Najczęściej zadawane pytania
Sprawdź listę zagranicznych operatorów GSM (XLS, 73 KB) - link otworzy się w nowym oknie dostarczających SMS-y.
W celu identyfikacji i uwierzytelnienia można zastosować:
- określone przez użytkownika identyfikator i hasło,
- certyfikat kwalifikowany,
- Profil Zaufany ePUAP.
Pierwszy sposób wymaga bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego ważnym certyfikatem kwalifikowanym. Aby założyć Profil Zaufany:
- Zarejestruj konto na stronie pz.gov.pl.
- Zaloguj się i wypełnij wniosek o założenie Profilu Zaufanego.
- Podpisz wniosek własnym podpisem elektronicznym lub ważnym certyfikatem kwalifikowanym.
- kompatybilność wsteczna,
- możliwość wysyłania dokumentów na skrzynkę wirtualną (e-mail),
- pobieranie/dodawanie dużych plików,
- Walidator (aplikacja do weryfikacji podpisu),
- możliwość tworzenia podmiotów,
- nowy WS do archiwizacji dokumentów.
Przy zakładaniu konta na ePUAP tworzony jest profil użytkownika, który po złożeniu wniosku i potwierdzeniu w Punkcie Potwierdzania staje się Profilem Zaufanym.
Mając swój Profil Zaufany, możesz podpisywać pisma urzędowe wysyłane drogą elektroniczną. W tym zakresie Profil Zaufany jest bezpłatną alternatywą dla bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego ważnym certyfikatem kwalifikowanym.
To sytuacja analogiczna do tej, gdy kupujemy certyfikat kwalifikowany do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego. Wtedy także należy stawić się osobiście w centrum certyfikacji.
Profil Zaufany możesz również założyć bez konieczności wychodzenia z domu, obecnie, tylko za pomocą konta bankowego w Inteligo bądź PKO Banku Polskim.
Wybierz kolejno: Strefa Urzędnika » Pomoc » Nadawanie uprawnień podmiotu publicznego » Indywidualny wniosek elektroniczny » Aktywowanie przez Ministerstwo Cyfryzacji funkcjonalności ePUAP dla Podmiotu Publicznego » Załatw Sprawę.
Uwaga: Jeśli chcesz złożyć wniosek o nadanie uprawnień dla więcej niż jednego podmiotu, wybierz wniosek grupowy, by przyspieszyć sprawę.
Jednocześnie mniej zaawansowane, ale powszechnie używane mechanizmy nadawania uprawnień (takie jak zapraszanie użytkowników i nadawanie im uprawnień) zostały dodatkowo (oprócz konsoli DRACO) udostępnione bezpośrednio w zakładce Zarządzanie kontem na samym portalu ePUAP. Bardziej zaawansowane mechanizmy, takie jak zarządzenie zintegrowanymi systemami pozostały – tak jak dotychczas – jedynie w konsoli DRACO.
- Zarejestruj się na stronie epuap.gov.pl lub pz.gov.pl.
- Poprawnie zweryfikuj kanał autoryzacji (kod SMS). Po weryfikacji system automatycznie wyśle twój wniosek o nadanie Profilu Zaufanego.
- Potwierdź wniosek osobiście w Punkcie Potwierdzającym w ciągu 14 dni. Weź ze sobą ważny dowód osobisty lub paszport.
- zarejestrowane konto na ePUAP,
- dostęp do wspólnego konta podmiotu (np. fundacji) na ePUAP.
Zaloguj się do ePUAP. Kliknij symbol ▼ rozwinięcia listy przy nazwie konta, a następnie wybierz Zarządzanie kontem » Uprawnienia » + Zaproś osobę.
Podpisanie dokumentu
Pierwsza osoba loguje się na konto podmiotu:
- Przygotowuje dokument i podpisuje go.
- Wybiera opcję Powrót do edycji, a potem opcję Chcę modyfikować dokument i zostawić w nim podpisy.
- Zapisuje dokument.
- Wybiera kolejno: Moja Skrzynka lub Elektroniczna Skrzynka Podawcza » Robocze – i wybiera dokument.
- Wybiera opcję Chcę modyfikować dokument i zostawić w nim podpisy.
- Druga osoba podpisuje i wysyła dokument.
Formularze twórz za pomocą edytora ePUAP.
Wybierz kolejno: Strefa Urzędnika » Pomoc » Nadawanie uprawnień podmiotu publicznego » Indywidualny wniosek elektroniczny » Aktywowanie przez Ministerstwo Cyfryzacji funkcjonalności ePUAP dla Podmiotu Publicznego » Załatw Sprawę.
Uwaga: Jeśli składasz wniosek o nadanie uprawnień dla więcej niż jednego podmiotu, skorzystaj z wniosku grupowego, by przyspieszyć sprawę.
- Wybierz kolejno: Katalog spraw » Najnowsze usługi » Pismo ogólne do podmiotu publicznego » Załatw sprawę. Zostaniesz przekierowany do formularza pisma ogólnego.
- Wybierz Ustaw/zmień adresata (wybierz z listy nazwę adresata dokumentu) i kliknij Zaadresuj.
- Wypełnij dokument (ewentualnie dodaj załączniki).
- Kliknij kolejno: Dalej » Podpisz (wybierz sposób podpisania dokumentu – Profil Zaufany bądź certyfikat kwalifikowany).
- Kliknij Wyślij – wyświetli się Potwierdzenie wysłania wniosku.
- W odpowiedzi otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia (UPP.xml) potwierdzające przyjęcie dokumentu przez urząd.
Zaloguj się na ePUAP. Kliknij kolejno: symbol ▼ rozwinięcia listy przy nazwie konta » Zarządzanie kontem » Uprawnienia » Zaproś osobę » Wyślij Zaproszenie.
Aby zaakceptować zaproszenie:
Zaloguj się na ePUAP. Kliknij kolejno: symbol ▼ rozwinięcia listy przy nazwie konta » Zarządzanie kontem » Uprawnienia » Przyjmij lub Odrzuć.
Użytkownika możesz zaprosić również z poziomu Konsoli Draco:
Zaloguj się na ePUAP. Kliknij kolejno: symbol ▼ Zarządzenie kontem » Zaawansowane zarządzanie uprawnieniami » „Konsola Draco” – wybór języka » Użytkownicy » Import » Importuj » wysłane zaproszenie na mail » akceptacja zaproszenia – powrót do Konsola Draco » Role » Wybór Roli » Konta – dodanie użytkownika do „Konta przypisane do roli”(dla podmiotów posiadających Rolę Instytucji Publicznej).
Natomiast dla podmiotów nie posiadających Roli Instytucji Publicznej należy zalogować się do systemu w kontekście podmiotu, otworzyć w drugiej karcie Konsola Draco - https://konsolahetman.epuap.gov.pl/DracoConsole – wybór języka » „Użytkownicy” » „Import” » „Importuj” » wysłane zaproszenie na mail » akceptacja zaproszenia – powrót do Konsola Draco » „Role” » „Wybór Roli” » „Konta” - dodanie użytkownika do „Konta przypisane do roli”.
W ramach danego podmiotu role nadaje lokalny Administrator Podmiotu – najczęściej osoba, która założyła ten podmiot, lub osoba o najwyższych uprawnieniach.
Aby zapewnić najwyższe standardy bezpieczeństwa, przyjęty został plan, który wycofuje dotychczasowy sposób otrzymywania kodów autoryzacyjnych dla Profilu Zaufanego za pomocą wiadomości e-mail i zastępuje go kanałem SMS.
Zachęcamy do zmiany metody autoryzacji już teraz:
- Zaloguj się na ePUAP. Kliknij symbol ▼.
- Wybierz kolejno: Moje profile zaufane » Przedłuż ważność.
- Wypełnij pole z nowym parametrem autoryzacji SMS.
- Wybierz przycisk Weryfikuj wybrany kanał autoryzacji, wpisz otrzymany kod jednorazowy i wybierz przycisk Weryfikuj wybrany kanał autoryzacji.
- Wpisz jednorazowy kod otrzymany na poprzedni kanał autoryzacji.
- Wybierz przycisk Autoryzuj i przedłuż ważność profilu zaufanego
- Usuń historię przeglądanych stron internetowych, pliki cookies (tzw. ciasteczka), aktywne zalogowania lub hasła.
- Zrestartuj przeglądarkę.
- Ponownie zaloguj się do platformy ePUAP.
- Wejdź na pz.gov.pl. Wybierz kolejno: Zaloguj się » Nie pamiętam loginu.
- Wpisz adres e-mail podany podczas rejestracji konta.
- Odbierz e-mail z przypomnieniem loginu.
- Wejdź na pz.gov.pl. Wybierz kolejno: Zaloguj się » Nie pamiętam hasła.
- Wpisz login oraz numer PESEL (opcjonalnie).
- Odbierz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła
Profil Zaufany możesz unieważnić w wybrany sposób:
- Dezaktywuj swoje konto na pz.gov.pl. Wybierz kolejno: Zarządzanie kontem » Szczegóły konta » Dezaktywuj konto.
- Wypełnij wniosek o unieważnienie Profilu Zaufanego w punkcie potwierdzającym.
Jeśli Twoje dane zmieniły się, unieważnij swój obecny Profil i złóż wniosek o nowy Profil z aktualnymi danymi. Możesz to zrobić:
- na stronie pz.gov.pl,
- w dowolnym punkcie potwierdzającym (pamiętaj, by zabrać ze sobą dowód osobisty i telefon komórkowy
- będą ci potrzebne do weryfikacji tożsamości i numeru telefonu).
Dla Integratorów
Instrukcja dla Integratora PZ (PDF, 1,12 MB) - link otworzy się w nowym oknie
Instrukcja dla Integratora PZ - logowanie (PDF, 600 KB) - link otworzy się w nowym oknie
Instrukcja dla Integratora DT (PDF, 860 KB) - link otworzy się w nowym oknie
Instrukcja dla Integratora DT - pliki WSDL (ZIP, 770 KB) - link otworzy się w nowym oknie
Procedury – integracja z Profilem Zaufanym - link otworzy się w nowym oknie